Google Search

Friday, May 1, 2009

Sang Sampan Dicengkam Sang Kayu

Kerana ia sang sampan yag tak penah menyentuh lautan,tak mengenali erti kebasahan,ke lautan kepantaian,dan ketasikan,kenapa ia tidak sesekali telintas di lubuk naluri untuk merasa air yang luas,tatkala di lapik dengan kayu yang tidak berhati perut.Janganlah biarkan diriku menderita sepanjang hayatku,kerana ia aku terpaksa berada selama masa berlalu,tahun berganti tahun,masa berganti masa,tidak pernah mengenali erti penat,tidak pernah mengenali bosan,kerana ia sang sampan yang redha,ku tahu walaupun sesiapa yang mengubah hidupku dari berada di atas kayu yang tak pernah tahu erti lelah,penat untuk bertahan.Walau seribu tahun ku bertahan,apakah yang ada perubahan pada diriku,dari segi fizikal dan chemikal,ku tahu didi ini perlu berusaha untuk mencapai kejayaan.Kejayaan tidak mendatangkan usaha gigih dariku.Namun,apakah harus untuk ku ubah hudupku ini.Jika aku berbuat sesuatu,apakah mungkin mampu aku berbuat sesuatu?apa harus aku lakukan,aku tidak mempunyai mulut,aku tidak mempunyai deria untuk ku bersuara,ternyata aku mampu mengharapkan sang kayu yang tidak pernah tahu erti penat untuk memegangku.Kekuatan,semangat yang ada tidak pernah luntur,namun itu tidak bermakna semangatku itu akn meneruskannya untuk berjuang walaupun angin yang memukul,ribut yang melanda,namun semangatnya tidak luntur jua.

No comments:

Post a Comment

Jangan Bersedih Lagi