Google Search

Wednesday, November 4, 2009

Teringat Kembali Pada Zaman zaman muda



.........Terjaga ku dari mimpi semalam..pada pagi hari yang indah sekali..tiba tiba ku teringatkan kembali kisah kisah silam hidupku ketika muda mudi..kini umurku genap 19 tahun seorang pelajar...ku hanya insan biasa yang tidak lari daripada salah silap..tersingkaplah rahsia alam yang menjadi pedoman dan santapan buatku..aku adalah insan yang tidak pandai dalam pelajaran,,namun..aku masih tahu erti berdiri di kaki sendiri..namun.,ku tempuh ranjau hidup ini dengan penuh tabah dan hati yang cekal..jika tidak,..aku akan kecundang,bukan saja kecundang ditepi jalan,..malah kecundang di sepanjang titian hasrat hidupku...aku dilahirkan oleh ibuku yang bernama Pn Hajjah Rohana Bt Jusoh,..beliau adalah seorang ibu yang cekal dalam mendidik aku..aku kagum dengan ketabahan ibuku,.aku kagum dengan kekuatan,,kesabaran yang dia miliku..walau apa jua perangai aku,..namun dia tetap tidak tahu erti mengalah dalam mendidikku sehingga dewasa ini....aku juga bangga kerana mempunyai seorang bapa yang bernama Md Riffin Bin Deraman..Beliau sudah pergi ke rahmatullah sejak ku berada di tingkatan 1..aku masih bersyukur kerana bapaku masih meninggalkan kata kata perangsang..dan aku tidak pernah lupa pada jasanya yang bekorban dalam mendidik aku ,mencurah ilmu,.sehingga aku tidak lagi jadi seorang budak nakal...aku seorang anak tunggal dari keluarga yang sederhana..aku tidaklah sepandai manusia lain yang berjaya sehingga dapat melanjutkan pelajaran ke Luar Negara..namun Allah masih sayang aku kerana aku tahu ia masih menyayangi ku...aku dilahirkan dalam keseorangan...hanya teman yang mampu mengubat hatiku....ku tahu diriku ini bagai menggapai bintang keseorangan...namun aku tidak pernah sesekali berputus asa...akan ku tempuh ranjau berduri demi masa depan aku..aku seorang pemalas..dari tingakan 1 hinggan tingkatan 3 aku memang seorang yang nakal..ketika itu,aku bersekolah di Sekolah Menengah kebangsaan Kamil..yang berada di piggir bandar Pasir Puteh Kelantan,...aku tidak tahu erti berusaha ketika itu..ilmu bagaikan air yang dicurahkah keatas dedaun keladi..Alhadulillah Allah masih sayangkan aku..

Dahulu, aku tidak terfikir pun untuk berada di Universiti Kebangsaan Malaysia UKM ini...aku tidak pernah terfikir untuk melanjutkan pelajaran selepas SPM kerana aku tahu,..aku bukanlah orang yang cerdik..aku tidak pernah lulus dalam perperiksaan ketika aku di tingkatan 1-3..tapi..ketika aku tingkatan 4-5..aku sudah mula2 insaf...Hobiku sebagai mat rempit dahulu..aku tinggalkan..aku tinggal kegiatan lumba haram..aku niat betul2 untuk mengfokuskan pada pelajaran di tingakatan 4-5 itu...Alhamdulillah aku berjaya mendapat 5A dalam semua subjek sains 3B2C dalam subjek sastera..aku terima tawaran ke matrikulasi..pada mulanya,.aku terlalu berat untuk meninggalkan kampung halaman,..namun berat kaki hendak melangkah tapi ringan hati untuk berjuang..aku tidak pernah sesekali tinggal di Asrama mahupun hostel..sebagai manusia..tidaklah kita selalu tetap dengan keadaan.kita harus berubah..dan maju...aku sedar bahawa aku ada tanggungjawab besar sekali..aku tinggalkan kampung halaman tercinta dengan linangan air mata menitis bagaikan aku pergi buat selamanya....ku berhijrah dari kehidupan disisi keluarga,,kepada kehidupan asrama yang penuh pancaroba dan halangan...tiba aku di Kolej Matrikulasi Perak KMPk...aku berniat untuk berjaya disana dengan membawa keputusan 4.0 atau 4 flat..aku ingin fokus pada pelajaranku disitu,.aku belajar bersungguh2..demi untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan...Malangnya aku hanya mendapat PNGK sebanyak 3.4 dalam keputusan matrikulasi..sekali lagi aku hampa dengan sikapku...aku tahu,..aku sudah berusaha sekuat mungkin bagai nak rak aku belajar..tetapi..apa yang membuatkan aku tidak mencapat target ku itu ?? hanya Allah yang tahu..Alhamdulillah kini aku mendapat tawaran belajar di UKM dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Dengan Kepujian Sains Biokimia..iaitu pilihan pertama aku...aku tidak sangka..aku mendapat kos yang aku minati sejak dulu lagi....sekarang aku menetap di Kolej Rahim Kajai di UKM..kehidupan ku disini hanya berdepan dengan buku dan laptop..sekian..bersambung..

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. gud luck utk masa depan,,,,ari ni lbh baik drpd smlm dan esk lbh baik drpd ari ni...

    ReplyDelete

Jangan Bersedih Lagi